Friday, September 11, 2009

mmmm...cbuk skg ni dok layan danish ni..nak mummy je skg ni..nak mummy je yg dukung..lau ngn papa jap je..alahai dah besar dah anak mummy ni..dah tau nak sape dah..nak ngadap pc pun x sempat..intai2 kjap2 je..nk update pun x sempat dicampurlak ngn cik M melanda plak..
apa2 pun layan je...zassss.....
suka sangat bt camni..baru blajar lah tu..

Tuesday, September 8, 2009

betul ke ni kak LG??


"I LOVE FOOD CONTEST"

"I LOVE FOOD CONTEST"

1.letakkan mini poster ni sebagai banner kat sidebar blog anda taruh link sekali ke entry cik rabbit ni


2.wajib jadi follower blog cik rabbit yekk

3.gambar mestilah ada muka2 peserta ataupun adik beradik peserta atau saudara mara peserta yang sedang nikmat membaham makanan/kekenyangan/berselera masa makan/makan beramai2 ke...tak kisah..jadi ada rupa orang n makanan.

4.setiap peserta hanya dibenarkan menghantar satu sahaja penyertaan

5.sila kemukakan detail2 dibawah bersama gambar tersebut yek:
-nama peserta dalam gambar
-tempat gambar diambil
-tempat fav anda suka pergi untuk mkn
-tuliskan sedikit kenapa peserta suka makan

6.bila semua dah siap sila tinggalkan link entry anda ke entry contest cik rabbit ni

7.terbuka kepada sesiapa saje.nenek ,kakak,pakcik,makcik.

8.add blog cik rabbit dalam link list blog anda

9.contest ni akan bermula pada 6hb september-12.00tgh mlm 13september 2009


ni lak gambar adikku yang ku perjuangkan..hehe
nama cik abe ni:mohammad afifi bin hussin
dok make katl:KFC pasir mas kelantan
tempat fav g makan:kedai steamboat@yong tau foo
cik abe ni suka sangat lau makan2 ni x kiralah ape2 aje janji namenye 'makanan'semua dia pulun walau dia ni ade alergik ngn makanan tertentu..lau makannye maunye x control hensen dahh..hehe

"CUTE SLEEPING BABY CONTEST"

"CUTE SLEEPING BABY CONTEST"


waduhhh..ade contest laa..nak gak join la..meriahkan contest,mana tau ade rezki danish pat gk hadiah.. ;)rajin tul diorg bt contest ni..makasih

contest ni dianjur leh puan baiti@mizz zizee.kalo nak tau ngn lanjutnye jom g terjah blog Love My New Life
Syarat penyertaan :

1. Penyertaan terbuka kepada semua para2 ibu n blogger..DONE
2. Perlu lah menjadi FOLLOWER Love My New Life
dan add my link nie di bloglist andaDONE
3. Buat entry contest bersertakan 1 gambar ur baby anda yang sedang tidor
yang paling cute,chomel sekali...DONE
4. Terhad untuk satu penyertaan sahaja dan umur bayi ketika itu hendakla dalam
lingkungan usia 3 - 12 bulanDONE
5. Perlu disertakan dengan NAMA BABY, BIRTH DATE, PLACE OF BIRTH & NAMA IBU DONE
6. Kemudian add banner contest kat side bar beserta ngan link contest nyer skali DONE
7. Nyatakan skali aper yang special tentang blog Love My New LifeDONE
8. Sila tinggal kan link peyertaan anda di comment yerk..DONE


Gambar danish ngah tdo yg ku pertaruhkan!!jeng!!..jenggg!!!
Nama Baby:Danish Ieyman Hakim Low Bin Mohamad Loqman Hakim Low Birth Date:21.04.2009
Place Of Birth:Hospital Pakar Perdana,Kota Bharu
NamaIbu:Munirah Husin@Uniey

alaaa...lau bab ni yg susah lak den nak karang ni..ni pertama kali terjah kat blog Love MyNew Life.berkisarkan kisah anak daranye ..sheena yg semakin membesar ngn penuh karenah n keletahnye,dan catatan kehidupan baiti..ade gak pengetahuan yg leh diketahui..

Monday, September 7, 2009

seminggu umah mak..

haahah...kononnye nak berpuasa kt umah mak lah,alahai' cik p'buat pertama kalinye mai lepas bersalin,waduh pe lagi...leh jadi tukang try masakan lah..aku lau balik umah mak pe ag melantak makan' budu' lah jawabnye hari2.aku ni lau melantak nasi ngn budu ade lak ikan bakar ulam petai ...perghhhh...tambah nasi lah jawabnyee..lau makan nasi ngn budu ni syok makan ramai2..cam berebut gitu,lau makan sorang cam sepi je..x meriah..
bila dah balik umah mak macam2 je nak makan sampai x ingat badan dah...melantak je..ni lak bulan puasa ape ag makan makanan sedap2 je laaa...famili aku ni lau bukak pose diorang x makan kuih muih,,,yang penting ade nasi...lau nak makan kuih@makanan sampingan cam colek2 gitulah pas pas makan nasi baru masing2 cari makanan lak..alahai lau puasa kt sini meriah ngn colek buah,colek perut@paru,kerang,colek" malah"bak kata macam2 colek lah..
rasa kejap je masa berlalu seminggu cam 2 ari je dok kt kg ni..sempat gak lak buat biskut raya sambil layan danish ni..buat yg senang2 je..risau kot danish meragam lak..tu pun 2 3 kali berhenti nak siapkan satu adunan..dok layan danish ni ;) ni je yg sempat snap je..apa2 pun layan je lah pic ni..

danish ngan Pak Ngah

Friday, August 28, 2009

alhamdulillah dah seminggu dah kita berpuasa rase kejap je...syukur sekali ag setakat ari ni puasa aku x de masalah(x tinggal ag la)mintak2 taun ni penuh lah pose aku ni..ari ni rase rajin lak teringin nak makan laksam,ni pertama kali buat,x sangka plak menjadi,selama ni mak je yang buat.sebut pasal mak lak terasa rindu laa nak bukak pose sama.dah lah sekarang ni mak asyik x sihat je .danish lak skg ni tdo lewat je..jenuh mummy nak bangun bersahur...

Monday, August 24, 2009

danish..oh danish

alhamdulillah..akhirnye pat gak update ni..akhir2 ni sibuk semacam je..bukan pe,dok layan danish ni..makin besar maunye nak suh org layan di 24jam lak..nak mandi pun x sempat(mandi gak laa..)semalam lak pat belajar benda baru...mula pandai menjerit,lau lambat angkat maunye pasang home theather dia..tdo lak kul 3pagi,x terjaga mummy nak bersahur..dah lah ade gastrik tapi tetap puasa selagi mampu,cuma monyok ckit x bertenaga.skg ni dah pandai senyum2 kat kamera ah..lau dulu lau nk ambik gambar je,cam serius je muka dia ...

Friday, August 21, 2009

BeautifuL BaBy SearCh ContesT " LOOking fOr BeautifuL PRINCE & PrInCeSSaduh...pandai dak aku ni nak buat semua ni...aku ni baru je lam blog,bukannye arif sangat bab nk buat semua ni,ku cuba lak godek2 gak biar jadi walau memakan masa yg lama..akan ku usha demi anakku danish ni...berpinar2 gak mata ni nak siapkan ni..hehe..ya lah budak baru belajar.. :)
ni lak gambar danish yg kiut miut ni...aduh perasan lak mummynye..hehe
Nama anak:Danish Ieyman Hakim Low Bin Mohamad Loqman Hakim Low

Umur anak:4 bulan(gambar ni lak masa 3bulan)

gambar ni di ambil masa aku nak tukarkan pampers danish,masa ni lak dia x dok diam,aku lak cuba pujuk dia..tu yg tersentum manja2 gitu..
and..gambar ngan mummy lak ni...di ambil masa lam perjalanan nk balik umah popoo@nenek

danish dah 4bulan

semalam genap 4bulan dah anak mummy.alhamdulillah anak mummy membesar dgn sihat..skg ni makin aktip lak...lum meniarap ag..leh angkat kepala lak nak je dia bangun lau pegang tgn dia.kau lah penyeri hidup mummy n papa.

puasa menjelang tiba

rasa cepat je masa berlalu..baru je puasa taun lepas abis.taun ni aku sambut puasa ngn danish,risau gak leh x aku puasa penuh ni..ya lah aku lak ade gasterik lak..bf danish lak.aku mohon aku diberi kekuatan menjalani ibadah puasa cukup sebulan.mak aku lak ajak balik kampung puasa sana...tolong dia bt kuih nk jual..sambil leh dia tengok2kan danish tu.sebenarnye mak aku risau aku x sempat nak sahur...takut x leh bangun...

Sunday, August 16, 2009

rajin lak..

dah lama aku x buat kuih@kek ni semenjak ade danish ni..ya lah mana ade masa nk buat smua ni..silap2 dok pukul telur nk bt kek lak si danish lak meragam..x ke nayanye kek aku tu...
ari ni lak terasa rajin sangat wat le puding belang...amik kt MYR..utk makan malam lak buat le ayam cornflake..

Friday, August 14, 2009

berjaga....

Pagi2 dah nak sembang2,bukan main kuat ag sorenye...dah lah tdo jap je..nak je main2..ya lah mungkin danish nk masuk 4 bulan tu lah jadual pun dah beralih...skg ni dah kul 1pagi lum tdo ag..nak je main2...

video
arini lak terasa rajin lak nak buat kuih...godek2 lam almari tgk pe yg ada...
Taraa.......ni lah kuih bunga

Thursday, August 13, 2009

akhirnye...siap gak..

alhamdulillah....akhirnye siap gak ari ni aku lipat kain...maunye x sakit pinggang..4 bakul tu..ya lah hb tau basuh je...aku lak dok berkampung umah mak lama gak 3minggu je..sib baik danish x meragam ari ni leh lah siapkan ape yg patut...
tengahari ni makan maggie je...biasa jarang makan nasi ..lau makan malam je..hb makan nasi malam je..menu ringkas je..kari ayam...terung goreng(resipi mertua..style org cina makan)dah jadi peberet aku lak..tauhu goreng,udang goreng telur..

kembung perut



ni lak dok nangis je..kembung perut sib baik lah ade gripe water..
ni lak hobi danish..suka sangat ngn kain lampin ni...lau ade kain ni bukan main lagi dia leka...jap je lah..lau dah boring tu maunye bukak radio buruknyee..hehe


sian danish demam..38.5c

Wednesday, August 12, 2009

musim buah..dokong..oh dokong..

minggu lepas balik kg..umah mak,ya lah skg ni kan musim buah..seronok lak makan buah fresh terus dari pokok..samnbil makan sambil petik..hehe...sib baiklah x leh nak panjat..
ni lak kisah buah dokong..alhamdulillah duah dokong tahun naik leh makan hasil..banyak gak siap leh jual...aku lak ditugaskan menimbang buah dokong tuk dijual..ya lah sambil ttimbang tu ape lagi makan lah sikit...(ala..sikit je bukannye banyak lam setangkai tu lbh kurang lam setengah kilo je)x lak aku tau buah ni bisa gak..maunye malam tu rase cam nak demam je ,,sakit abis satu badan ni..sakit urat abis...cam lemah je..pas tu x lak berani nak makan buah dokong...rugi gak x pat pulun abis buah dokong ni..manis wooo.....

H1N1

risau skg ni ngn wabak ni..tiap ari ade je yg meninggal sal wabak ni..2 lah cam kt sini hsptl cam x ambik kisah sangat ngn wabak ni..bukannye nk chck betul2..bila dh parah baru lah nk bt keje..semalam g kt husm kubang kerian ade appmnt ngn ortho..risau nak bawak Danish,sib baik ade mak yg tolong jagakan..ramai yg pakai mask...ya lah lau x de hal penting x yah le nak bawak bb kt tempat awam..ya lah bb kan mudah kena jangkit.
ni lak danish selsema ngn batuk lak..sib baik ari ni dah ok skit..nampak hepi dah dia leh sembang2 dah..

Friday, July 10, 2009

taraa...ni danish skg dah 2 bulan..cepat tul masa berlalu..

suka sangat tdo camni...
Tok maa dok cukur rambut ku...

ngn papa...tersenyum lebar papa pat pegang anak sendiri..cam kekok je..hehe
sian kt danish kena jaundis masa ari ke 2 lahir..dah lah kena teruk gak...sayu rase bila nengok bb dok lam tu..

Tuesday, July 7, 2009

alaa..sayang tgk mummy yea..

ciuman kasih..

mula2 pat pegang bb sendiri..cam x caya je..
5minit pas kuar dr perut mummy

16.04.09..kena lak minum air gula.tggu 2 jam tau result..+ve..ade kencing manis akhir kehamilan..dah lah nk bersalin 4 ari ag..risau gak.Tapi x de lak tanda2 nak bersalin..19.04 malam tu lak kena lak buasir..sakit giler..berdenyut2 tuhan aje yg tau camne sakit...20.04..kul 3am rasa sakit dah..tapi keliru lak sakit nk bersalin ke sakit buasir ni...kul5am lak..cam kuat je sakit ni..tahan ag lah..bila dh kul 6am ade kuar lendir berdarah..sah lah sakit nk bersalin la aku ni..kul7am g hsptl..check jalan br 1cm bukak..masuk wad lu..sakit makin kerap tp jalan br bukak 2cm...masa tu dah x tahan dh mintak doc bg ubat thn sakit..x tahan gak..jadi pening lak..bila dh pening apalagi ...muntah lah..3X doc bg ubat tahan sakit x jadi jugak...6X muntah dah..abis lah apa yg dimakan..konon2 nye nak kasi tenaga masa nk teran..masa tu dah lah penat x pat tdo..pening ag...muntah lak..doc suruh masuk LR dah..jalan dh bukak 5 cm..tup2 dah 10cm..masa tu rasa cam nak berak..doc cakap leh teran dh bila kontraksi dtg..push..push..push..masa kepala bb dh nak kuar aku lak cam abis tenaga dah..nurse dh risau kot2 aku lak pengsan..doc cakap cepat push...kuat2 lau x bb akan lemas ..masa tu dengan penuh tenaga n sokongan hb disisi aku pushhhhhhhhhhhh...arghhhhhhhhhhhh... Smiley :)akhirnye kuar lah bb yg kukandung selama 10 bulan pada 21.04.09 tepat tarikh due..kul7.53am ngn berat 3.55kg..masa doc nak jahit tutttttttttttt..tu x rase pe2...ya lah dah lah sakit buasir..tup..tup doc cakap dh siap..aik cepatnye doc jahit x sedar lak..banyak lak kena jahit..ya lah kaki kena letak kt palang tu..tu yg jahitan sampai kebawah... Smiley Smiley Smiley

besar gak yea perutku..hehe

ngn hubby..tgh tunggu makanan sampai...
peluk tiang lak..

aiik..ade org nak ambik gambar aku ke...hehe
berenti penat jap..lenguh kaki la..sambil2 posing skit kt indoor game

masa ni peknen 5 bulan..25dis..ari krismas laa..Kebetulan nak g hantar adik g pat dia belajar..
aku ajak hb g genting lu..buat2 sibuk kt sana..sambil leh tgk org sambut krismas..
ni kat lobi hotel theme park..tmpat aku menginap.

Monday, July 6, 2009

ni lah...anakku...cam x caya nengok.Dr. tanye nak tau x jantina bb..hb aku ape laginye.."hah tu dia nampak tax dua butir peluru n senapang"sah lah boy..hehe...bukan main hepi ag hb aku..

Friday, March 20, 2009

bermula saat manis kehamilan

Alhamdulillah...masuk je bulan ke 4 kehamilan aku mula rasa keseronokan hamil..ya lah semua makanan leh aku makan dah..x de lah lau makan kuar balik..yang syoknya semua nak makan ya lah dah ilang selera makan 1 bulan tu..pas tu apa lagi..PULUN laa...berat badan aku mula naik..risau gak naik MENDADAK..kot2 ade kencing manis..ya lah ..dah lah kena minum air gula..masyaallah manis giler..dh lah satu mug dia bagi..kena tunggu lak 2 jam nak tgk result camne..alhamdullah...x de lak..SELAMAT LA..

masuk minggu ke18 aku mula rasa benda lam perutku tergerak2..gelilah..cam x caya je..aku tpn hb cakap bb lam perut ade gerak...apa lagi bukan main hepi lagi lah..kini aku mula rasa seronok sangat..x sabar rasa nya nak jadi ibu.
Aku mula rasa camne ibu aku mengandungkan aku dulu..betapa susahnya utk menjadi seorang ibu..TERIMA KASIH MAA KERANA MELAHIRKAN AKU...SAYANG MAA..

Tuesday, March 17, 2009

perkembangan bayi 13-28

Minggu 13-16
Peranan membekalkan makanan kepada janin kini dijalankan oleh uri yang telah terbentuk sepenuhnya.Janin kini beruukuran 16cm panjang,diselaputi bulu2 halus yang lembut(lanugo),dengan kuku mula tumbuh pada jari jemari tangan dan kaki.Janin,uri dan air kini memenuhi keseluruhan rahim.Perlahan-lahan,janin mula menelan cecair dalam rahim dan membuang air kecil.Ia mula merasai pangalaman baru daripada makanan yang anda makan sambil mula mengenali bau dan rasa yang berkait dengan setiap jenis makanan.

Minggu 17-20
Si ibu mula mengesan pergerakan bayi dalam kandungan sambil ia mula meregang dan menggerakkan anggota2 tubuhnya.Janin kini berukuran 25cm panjang dan berat 340g.Kelopak matanya masih tertutup rapat sambil rambutnya mula tumbuh dan giginya mula terbentuk.Menjelang akhir bulan,janin akan mencapai separuh kepanjangannya pada waktu dilahirkan kelak.

Minggu 21-24
Janin kini mempunyai waktu2 khusus utk tido dan berjaga.Disamping bunyi degupan jantung dan aliran darah ibunya,janin juga berkemungkinan mendengar bunyi2 bising dan muzik serta bunyi2 lain di persekitaran luar sambil ia mula bertindak balas dengan bunyi2 tersebut.Menjelang akhir bulan,janin akan berukuran 33cm panjang.Ianya kini boleh membuka mata dan dengan daya penglihatan yang meningkat,janin mula menyedari tentang keadaan perubahan cahaya yang berlaku di luar rahim.

Minggu 25-28
Si ibu akan berupaya merasai pergerakan janin dengan lebih ketara,mungkin apabila ia tersedu atau tendangan menjadi semakin kuat dan boleh dirasai apabila tangan diletakkan diatas perut ibu.Keseluruhan janin diselaputi oleh bahan berlemak(vernix) yang melindungi kulitnya daripada cecair amniotik.Ianya kini berukuran kira2 37cm panjang

Rujukan:buku panduan asas kehamilan & kelahiran

Monday, March 16, 2009

Perkembangan bayi dalam kandungan(0-12minggu)

Perkembangan bayi dalam kandungan(0-12minggu)

Telur akan mula terbentuk sebaik sahaja disenyawakan. Perkembangan bayi dlm kandungan memberi kesan kepada perubahan bentuk badan anda dr masa ke semasa.


Minggu pertama:
Sebaik saja telur disenyawakan, anda tidak lagi mengalami datang bulan/haid. Hormon-hormon dalam badan akan bersiap sedia untuk melepaskan sel telur tersebut.

Minggu kedua:
Dinding rahim/uterus akan mula menebal dan telah bersedia untuk proses ovulasi.

Minggu ketiga:
Minggu ini adalah proses pelepasan telur. Telur dan sperma yg telah disenyawakan di tiub falopio akan mula terbentuk. Di sinilah kehamilan anda bermula. Proses ini mengambil masa 4 hari dan zigot kemudiannya terbentuk.

Minggu keempat:
Zigot yg tlh terbentuk akan mula mencari tmpt (dinding rahim) untuk membesar. Ada sesetengah wanita akan mengalami pendarahan pd minggu ini. Jgn risau, pendarahan itu adalah krn proses zigot menempel di dinding rahim anda. Jika pendarahan terlalu byk, sila berjumpa doktor anda.

Minggu kelima:
Ukuran bayi anda sekarang spt sebiji buah epal & pd minggu ini ia disebut sebagai embrio. Bayi anda sudah mempunyai degup jantung sendiri, plasenta dan tali pusat sudah berkerja sepenuhnya. Sel-sel otak & sistem saraf juga mula terbentuk.

Minggu keenam:
Embrio akan kelihatan seperti berudu. Pd minggu ini anda dapat melihat kepala & badan mula terbentuk. Begitu juga dengan hati, pankreas, paru-paru, kelenjar tiroid dan jantung.

Minggu ketujuh:
Jantung sudah terbentuk lengkap. Saraf dan otot bekerja bersamaan utk pertama kalinya. Bayi mempunyai reflek dan bergerak spontan tetapi anda tidak dapat merasakannya lagi. Pd akhir minggu ke ini otak pula akan terbentuk lengkap.

Minggu kelapan:
Panjang embrio sekarang adalah sekitar 25-30 mm. Lengan dan kaki sudah terbagi menjadi komponen paha, kaki, tangan, lengan & bahu. Organ reproduksinya juga mulai terbentuk tulang2. Bahagian telinga luar sudah terbentuk sempurna, mata membentuk pigmen. Jantung sudah berfungsi dgn sempurna.

Minggu kesembilan:
Pergerakan pertama fetus dapat dikesan dengan USG. Pd minggu ini perut dan rongga dada sudah terpisah dan otot mata dan bibir atas terbentuk.

Minggu ke-10:
Tulang terbentuk. Diafragma memisahkan jantung dan paru2 dari perut. Otot leher terbentuk. Otak berkembang dgn cepat, sehingga saiz kepala lebih besar dr tubuh.

Minggu ke-11:
Organ seks luar sudah terbentuk, begitu juga dengan rambut dan gigi. Bayi sudah dapat menelan cairan amnion dan mengeluarkan kembali(kencing).

Minggu ke-12:
Ukuran fetus anda sekarang sekitar 8 cm. Semua organnya telah terbentuk dgn sempurna. Otot2nya akan mula memberikan tindak balas.

Akhir trimester pertama,organ-organ tubuh bayi sudah terbentuk. Rasa mual dan lelah pada anda sudah hilang. (Namun masih ada sebahagian wanita hamil akan mengalami rasa mual hingga ke bulan2 berikutnya.)

dari sumber:ratuhati.com

morning sickness


bila masuk kandungan 9minggu..aku mula rasa loya2, pening lalat..sampai x boleh bangun..nak ke toilet kena ade org bantu papah aku lau tak dok atas katil je.makan pun kat tempat tdo..bila dah pening2 mula lah uwekkk...uwekkk..pa lagi lau makan nasi sepinggan kuarnya 2 pinggan..entah lah datang mana sepinggan lagi..semua makanan x boleh makan apatah lagi bau-bau yg x menyenangkan..lau goreng2 pe pun x boleh..semua bau busuk...memandangkan bulan pose..aku hanya sempat pose 4 ari je yg selebih tu aku x pose..yang paling menyedihkan aku kena gastrik yg teruk masa pegnen.nak minum air pun terasa sakit..sampai kena masuk wad masuk air 8 botol,yang teruk je aku x boleh makan sayur..cakap doc lau aku makan sayur tu akan bertambah asid lam perut aku.nak jugak aku cuba lau makan sayur ni jadi camne..mak ai..sakit giler perut ni cam memulas dah lah terasa asid sampai ke tekuk telan air liur pun terasa..eeeee..makanan pedas,kari,tomyam ke ape makanan yg berempas n asuk cili semua x bolehhhh..

kuat makan

mula2 tau pegnen selera makan aku bertambah..ade ke patut makan nasi 4 x sehari tu...x termasuk makanan2 yg lain..semua ade depan mata aku pulun je..pantang tengok makanan je..nyum..nyum..macam org kebuluran plak..ade gak tgh malam rasa lapar bagun la makan biskut ngn milo..

kehamilan..




cam x caya je bila aku mula2 bt UPT..+ve plak..agak kabur gak masa tu..Aku lewat datang peod 3 ari je..tapi malam sebelum tu aku bermimpi bt upt +ve.tu lah keesokan hari suh hb belikan upt nk test urine tul ke lau aku pegnen..skali tgk cam ade 1 line je..bila nak buang lam tong sampah plak tergerak lam hati nak tengok skali lagi..tgk cam ade 2 line je tapi kabur..cam x cukup dakwat..hehe..Memandangkan x puas hati lagi ngn upt semalam tu aku beli lagi..n +ve lagi line terang ckit je..Untuk memuaskan hati aku yg x berapa puas hati ngn keputusan tu aku beli 4 upt..dan keputusannya tetap +ve..alhamdulillah..

Followers